Dialecta » Siste nytt » Hva er en merkevare?

Hva er en merkevare?

Hva er det, og hvordan skaper man en sterk merkevare? Start merkevarebyggingen i riktig ende sammen med oss.

Varemerke eller merkevare

–Ord som varemerke og merkevare virker ganske like, men i realiteten er forskjellen stor. Varemerke er bedriftens eiendeler som for eksempel trademark, logo, nettside og produkter. Dette er forhold bedriften kan beslutte.

Merkevare er noe man må gjøre seg fortjent til. Kort og godt summen av alle assosiasjoner folk har til din bedrift. Her handler det om å treffe folk i hjertet!

Ta føringen og bestem retning

–Markedskommunikasjon handler om å ta føringen. Folk vil uansett danne sine egne bilder og oppfatninger av en merkevare. Så har gjelder det rett og slett å ta føringen for hva du vil at folk skal assosiere med din bedrift/merkevare.

Strategi for merkevarebyggingen

–For å få en tydelig strategi i merkevarebyggingen starter vi ofte samarbeidet med en Navigator-prosess. Det er en strategiprosess (workshop) hvor vi sammen med nøkkelpersoner fra din bedrift diskuterer blant annet verdier, personlighet, posisjonering, løfter, mål med mer.

Målet med Navigator er at din bedrift skal kunne ta en tydelig og bevisst posisjon i markedet og skape gode assosiasjoner hos målgruppen. Etter endt Navigator-prosess skal bedriften ha fått en retning for:

  1. Merkevareplattform
  2. Kommunikasjonsstrategi
  3. Visuell identitet
  4. Veien videre/markedsplan

Kom i gang

Line Elisabeth Skurdal jobber som AD og grafisk designer. Lang erfaring i bransjen fra Oslo, Hamar og Lillehammer, og kunder som Fjøssystemer, Norsk Tipping, Hafjell, Manpower med flere. Ta kontakt med Line for et uforpliktende møte.

Skroll til toppen