Slik utvikler vi en god markedsplan

Med god planlegging får både du som kunde og vi som byrå full oversikt over alle markedsaktiviteter. En god plan er nøkkelen til å ligge i forkant og sørge for synlighet, gjennomføringsevne og forutsigbare kostnader.

Mål og ambisjoner

Vi begynner med å se på mål og ambisjoner for din bedrift. Vi ser minst 3-6 måneder frem i tid og kartlegger hva din bedrift har av materiale, og hva som mangler.

  • Har nettsiden funksjonaliteten og designet den trenger?
  • Hva må produseres av innhold?
  • Har bedriften en klar merkevareprofil og fremstår som en tydelig avsender?

Markedsaktiviteter


Vi setter opp en full oversikt over alle markedstiltak fra produksjon til annonsering for de neste 3-6 månedene.

Kampanjeplan


En kampanjeplan er en naturlig del av markedsplanen. Her ser vi på hva slags betalt annonsering som skal kjøres. Vi velger kanaler og setter budsjetter. I første rekke vil det være naturlig å se på synlighet i de største kanalene, Meta (Facebook og Instagram) og Google. Her skal vi inspirere, bekjentgjøre og å skape faktisk salg for din merkevare.

Kanalvalg


En viktig del av en plan er å velge riktig kanalmiks. Listen er lang. De vanligste kanalene å satse på er Google, Facebook og Instagram. Også Snapchat, Youtube, LinkedIn, Pinterest og Tiktok er kanaler som kan gi god synlighet.

Målgruppe


Hvem skal du nå frem til? En god arbeidsmetode er å lage personas, som er en personifisering av de enkelte målgruppene. Når du vet hvem du snakker til, blir det enklere å skape innhold som engasjerer akkurat publikumet vi er ute etter.

Budsjett


Vi setter opp fornuftige budsjetter basert på mål og forventet avkastning på annonseforbruk. Vi tilpasser forbruk til både små, mellomstore og store bedrifter. Vi sørger for å treffe riktig publikum med riktig innhold, slik at annonsepengene blir brukt målrettet. Slik får din bedrift forutsigbarhet på kostnader og unngår ubehagelige overraskelser.  

Budskap og innholdsproduksjon


Hva skal kommuniseres og hvordan kan du best nå frem med et budskap?

Vi bygger opp en solid tilstedeværelse i digitale kanaler som viser hvem din bedrift er, hva dere driver med og hva som er deres verdier. Vi inspirerer både nye og eksisterende kunder med godt innhold, og sørger for å være «always on» for alltid å inspirere og være søkbare.

Vi planlegger hva som må produseres av landingssider, film- og bildemateriale, artikler og tekst. Vi anbefaler en god innholdsmiks med både bilder, video, inspirasjonstekster og landingssider tilpasset formater i valgte kanaler skreddersydd for riktige målgrupper.

Redaksjonsplan


Hjemmesiden er din viktigste kanal. Alt av betalt trafikk sendes dit. En redaksjonsplan viser hva slags landingssider, artikler og budskap som skal produseres til en nettside de kommende månedene.

Ansvarfordeling


Hva kan dere gjøre selv, og hva kan vi hjelpe dere med? Vi har kompetanse innen alle punktene over, og kan hjelpe dere med det dere ikke kan eller har tid til selv.

Optimalisering og analyse


Vi følger kontinuerlig opp pågående kampanjer for å sørge for at de presterer best mulig til riktige kostnader. Vi optimaliserer og tester budskap, visuelt innhold og målgrupper.

Resultatene av kampanjene analyseres for å dra lærdom som kan benyttes i kommende kampanjer.

Google Analytics 4

Kontakt prosjektleder Andreas Halsa eller kommunikasjonsrådgiver Magdalena Kowalewska for en uforpliktende samtale.

Vi er mer enn en leverandør

Vi streber etter å være en lett tilgjengelig ressurs og samarbeidspartner, fremfor å bare være en leverandør. Du kan alltid ta kontakt for en uforpliktende samtale.

Kontakt oss

Send oss gjerne en forespørsel på