Slik utvikler vi en god markedsplan

Med god planlegging får både du som kunde og vi som byrå full oversikt over alle markedsaktiviteter. En god plan er nøkkelen til å ligge i forkant og sørge for synlighet, gjennomføringsevne og forutsigbare kostnader.

Planen starter med en ambisjon. Hva trenger din bedrift? Vi begynner med å sette klare mål. Vi hjelper deg med å strukturere en plan hvor vi konkret kan måle utviklingen.

Vi setter realistiske mål for markedsaktiviteter, hva slags effekt som kan forventes, hvor lang tid det bør ta for å nå mål og delmål. Vi ser også på kundereisen. Treffer dere kundene der dere skal?

Når vi utvikler en plan, ser vi minst 3-6 måneder frem i tid. Vi kartlegger hva du som kunde har av materiale, og hva som mangler. Har nettsiden funksjonaliteten og designet den trenger? Hva må produseres av bilder, film og tekst? Har bedriften en god merkevareprofil og fremstår som en tydelig avsender?

Markedsaktiviteter
Vi setter opp en full oversikt over alle markedstiltak fra produksjon til annonsering for de neste 3-6 månedene.

Kampanjeplan
En kampanjeplan vil være en naturlig del av markedsplanen. Her ser vi på hva slags betalt annonsering som skal kjøres. Vi velger kanaler og setter budsjetter. I første rekke vil det være naturlig å se på synlighet i de to største kanalene, Facebook og Google og finne balansen mellom å inspirere og bekjentgjøre din merkevare, og å skape faktisk salg.

Kanalstrategi
En viktig del av en plan er å velge riktig kanalmiks. Listen er lang. De vanligste kanalene å satse på er Google, Facebook, Instagram. Men også Snapchat, Youtube, LinkedIn, Pinterest og Tiktok er kanaler som kan gi god synlighet.

Målgruppe
Vi ser på hvem dere ønsker å nå frem til og skaper publikum deretter. En god måte å jobbe på er å lage personas, som er en personifisering av de enkelte målgruppene. Da blir det enklere å skape innhold som treffer akkurat de vi er ute etter.

Budsjett
Vi setter opp fornuftige budsjetter basert på mål og forventet avkastning på annonseforbruk. Vi tilpasser forbruk til både små, mellomstore og store bedrifter. Vi sørger for å treffe riktig publikum med riktig innhold, slik at annonsenepengene blir brukt målrettet. På denne måten får din bedrift forutsigbarhet med tanke på kostnader uten ubehagelige overraskelser.  

Budskap og innholdsproduksjon
Hva skal kommuniseres og hvordan kan du best nå frem med et budskap? Intet budskap kan kommuniseres uten godt innhold.

Vi bygger opp en solid tilstedeværelse i digitale kanaler som viser hvem din bedrift er, hva dere driver med og hva som er deres verdier. Vi inspirerer både nye og eksisterende kunder med godt innhold, og sørger for å være «always on» for alltid å inspirere og være søkbare.

Vi planlegger hva som må produseres av landingssider, film- og bildemateriale, artikler og tekst. Vi anbefaler en god innholdsmiks med både bilder, video, inspirasjonstekster og landingssider tilpasset formater i valgte kanaler skreddersydd for riktige målgrupper.

Redaksjonsplan
Her planlegges en redaksjonsplan med hva slags tekster og budskap som skal produseres til en nettside i løpet av de neste månedene.

Ansvarfordeling
Hva kan dere gjøre selv, og hva kan vi hjelpe dere med? Vi har kompetanse innen alle punktene over, og kan hjelpe dere med det dere ikke kan eller har tid til selv.

Optimalisering og analyse
Vi følger kontinuerlig opp igangsatte kampanjer for å sørge for at de presterer best mulig til enhver tid til riktige kostnader og klikkpriser. Vi optimaliserer og tester budskap, bilder og publikum. Vi analyser resultatet av kampanjene, slik at vi vet hva som har fungert best og kan ta med den lærdommen inn i kommende markedsarbeid.

Kontakt prosjektleder Andreas Halsa eller innholdsprodusent Vibeke Fürst Holtmann for en uforpliktende samtale.

Vårt team:
Bilde av Andreas Halsa

Andreas Halsa

Rådgiver/prosjektleder
40064978
andreas@dialecta.no

Bilde av Vibeke Fürst Holtmann

Vibeke Fürst Holtmann

Innholdsprodusent
92405729
vibeke@dialecta.no

Send oss gjerne en forespørsel på

hei@dialecta.no