Tips til god synlighet i Google

Når vi er i på utkikk etter en vare eller tjeneste, søker de fleste av oss på nett for å finne det vi trenger. Enten det er å søke informasjon, kjøpe et produkt eller en tjeneste. Over 90% av disse søkene foregår på Google. Er du ikke synlig i Google når folk søker, kan du derfor fort tape konkurransen om salg og engasjement  

Google ADS er en effektiv og lønnsom kanal som gir god valuta for pengene. Brukeren er gjerne allerede interessert i det du leverer, og ofte også i kjøpsmodus. Slik sett kan Google ADS bidra til å gjøre veien kort mellom deg og en potensiell kunde.

Om du jobber med eller vurderer å bruke penger på søk (Google ADS) er det viktig å ha en viss forståelse av hva som skal til. Google vil alltid jobbe for å vise de mest relevante søkene for det en bruker søker etter, og det kan fort bli langt mer kostbart enn nødvendig om man ikke gjør ting riktig.  

Hva skal så til for ett godt utgangspunkt til gode resultater.  

synlighet i Google
Å annonsere i Google er en kontinuerlig jobb. Søketrender og konkurransesituasjonen vil alltid være dynamisk, og det er viktig å kontinuerlig jobbe med optimalisering.

1. Struktur og Relevans 

Det er viktig å planlegge og bygge en struktur som legger til rette for at de riktige annonsene vises for de riktige søkeordene, samt linkes til de relevate landingssidene. God struktur og relevans sørger for at de som søker, får opp mest mulig relevante treff på sine Google-søk. Er relevansen sterk, det vil si fra søkefrase til annonsetekster og landingssider, vil Google rangere annonsen din høyere og kunne bidra til lavere kostnader og økt avkastning på annonsekronene.  

2. Søkeord

For å få relevante søk, er det viktig å identifisere hvilke søkeord dine kunder bruker når de søker etter det du tilbyr.  

Google ADS sitt eget verktøy Google Keyword Planner kan gi deg verdifull innsikt og forslag til mulige søkeord. Google trends og Google Search console er andre verktøy. Det er også en idé å vurdere om man skal bruke søkeordene som broad, phrase eller exact match, som innebærer at man gir Google instruks på hvor bredt søkeordet man legger inn, skal tolkes.  

Glem heller ikke negative søkeord  for å luke ut irrelevante treff du ikke ønsker å være synlig på. 

Husk alltid kvalitet fremfor kvantitet! 

3. Annonser

Effekten av en søkeordannonse blir størst når søkeord eller fraser som blir brukt matcher teksten i annonsen.  

Gjøres det et søk etter regnskapsfører Lillehammer – og annonsen viser den samme frasen, vil annonsen oppfattes mer relevant for den som søker. Relevante annonser sørges også for at annonsen din rangeres høyere, og bidrar i større grad til man får mer igjen for pengene man legger inn.  

4. Landingsside

Relevansen på landingssiden må være god. Det vil si der du havner etter å ha klikket på en annonse. Kort sagt, hva forventer kunden å finne når man klikker på en annonse?   

Google vil alltid prioritere å vise annonser som gir verdi til den som søker.  

Gode optimaliserte landingssider med relevant innhold og søkemotoroptimalisering gir høyere rangering.  

5. Utvidelser

Utvidelser gir ikke høyere kostnader, men bedre og mer relevante annonser, som igjen gir høyere rangering og bedre synlighet. Det er derfor en mulighet som må brukes til det fulle.  

Det kan være dyplenker (som eksempelvis går rett til et spesifikt produkt), bilder, telefonnummer osv.

7. Konverteringssporing

En konvertering er en ønsket handling på en nettside. Et salg, en bestilling, utfylling av et kontaktskjema, eller en henvendelse på telefon. Altså noe man ønsker at en potensiell kunde skal foreta seg når de er på dine nettsider.  

Ved å få installert konverteringssporing kan vi måle resultatet av den jobben vi gjør, og analysere i hvilken grad Google ADS er med å bidra til en ønsket handling, og til hvilken kostnad. Verdifull innsikt som gir deg større oversikt over effekten av pengene man investerer i annonseringen.   

6. Optimalisering

Å annonsere i Google er en kontinuerlig jobb. Søketrender og konkurransesituasjon vil alltid være dynamisk, og det er viktig å jobbe kontinuerlig med optimalisering. 

Ads på Google kjøpes på auksjon. Det betyr at du konkurrerer og byr mot andre aktører. En godt drevet konto kan derfor bety ekstremt mye for kostnader, konverteringer og engasjement. Det er fort gjort å kaste bort penger på «bomkjøp».

_____________________________________

Nesten uavhengig av hva du driver med, er Google ADS en viktig kanal for alle som selger en vare eller en tjeneste. Her treffer du potensielle kunder som er på jakt etter det du tilbyr, når de leter.   

Ønsker du å komme i gang med eller optimalisere din Google-annonsering? Eller ønsker et utforpliktene idemøte. Kontakt Rune W. Hilsen, rådgiver i digital kommunikasjon og salg.  

Bilde av Rune Werner Hilsen

Rune Werner Hilsen

Rådgiver digital kommunikasjon/Salg
95161802
rune@dialecta.no

Send oss gjerne en forespørsel på

hei@dialecta.no