Derfor må du oppgradere til Google Analytics 4
Bruker du Google Analytics Universal (UA) til å måle aktiviteten på nettsiden din? Google innfører nå en ny versjon av verktøyet, som må implementeres om man fortsatt ønsker å måle aktiviteten på et nettsted.
Har du satt opp nye Google Analytics 4 (GA4) ennå?
Om svaret er nei, begynner det nå å haste med å få dette på plass. Fra 1. juli 2023 stopper nemlig Google å samle data via Google Analytics Universal som du kjenner i dag, og dermed også muligheten til å kunne måle det som skjer med nettsider og kampanjer. Det betyr også at all utvikling i UA stoppes, og vil fortsette i GA4.
Hvorfor må du oppgradere?
Svaret på det er kort fortalt at Google har bestemt seg for at GA4 er veien videre. Det er også viktig å merke seg at Google Analytics 4 er mer i tråd med nåtidens krav til personvern og sikkerhet. Dette gjør at du kan føle deg trygg på at dataene dine behandles på en sikker og ansvarlig måte.
Hva er Google Analytics 4?
Google Analytics 4 er et helt nytt verktøy for sporing og måling, og har lite til felles med den «gamle» varianten som brukes i dag. Mange vil derfor oppleve GA4 mer som en ny løsning enn en oppdatering. I forhold til Google Analytics Universal gir den nyeste versjonen flere fordeler.
Forskjeller og fordeler med Google Analytics 4
- Hendelsesdrevet, dvs. økt fokus på aktivitet og engasjement fremfor økt og trafikk.
- Økt forbedring og mulighet til å kunne måle og spore resultater på tvers av enheter. Dette gjør det enklere å samle inn og analysere data fra flere kilder, noe som gir mer komplett og presis innsikt i kundeadferd.
- Avanserte verktøy for segmentering og analyse som gir deg muligheten til å utføre mer avansert innsikt av dataene dine.
- Åpner for avanserte løsninger basert på maskinlæring.
- Sømløs integrasjon med andre Google-verktøy og annonseplattformer.
- Mer i tråd med nåtidens krav til personvern og sikkerhet.
Selv om Google Analytics universal fortsatt er et godt nok verktøy, er dette er en overgang man ikke kommer utenom om man har behov for å kunne fortsette å få innsikt om adferd og bruken på en nettside. Det vil heller ikke være mulig å overføre all data man har samlet over tid fra «gammel» analytics.
Vi anbefaler derfor å komme i gang med GA4 så fort som mulig. Vi hjelper deg med oppsett og igangsetting.
Kontakt Rune Verner Hilsen for veiledning og igangsetting.